ehebahan jpnns

Saturday 28 February 2015

Penyakit suhu panas (heat strok)

APA ITU STROK HABA
Maksud Heat Stroke atau Definisi Strok Haba adalah beberapa penyakit yang berkaitan dengan haba yang serupa yang paling serius. Ia adalah satu kecemasan perubatan yang mengancam nyawa disebabkan daripada kegagalan peraturan suhu badan (thermoregulation) mekanisme. Tidak seperti penyakit haba yang lain, strok haba dicirikan oleh ketinggian melampau suhu badan (hyperthermia) dan berkaitan pusat disfungsi sistem saraf dan disfungsi organ. Penyakit Suhu Panas Luar Biasa Strok Haba (Heat Stroke)

Biasanya, proses berpeluh dan penyejatan peluh memudahkan penyejukan badan. Dalam suhu ekstrem yang melebihi 90 ° F (32.2 ° C), jumlah haba yang dihasilkan melebihi kesan penyejukan penyejatan peluh. Begitu juga, jika kelembapan mencapai 100%, penyejatan peluh tidak lagi mungkin, dan badan kehilangan keupayaan untuk menghilangkan haba. Akhirnya suhu badan meningkat, membawa kepada penyahhidratan yang teruk, bengkak tisu otak, tekanan darah rendah, kerosakan organ, dan mungkin kematian.

Strok haba tradisional terbahagi ke dalam jenis exertional dan klasik, dibezakan oleh etiologi asas. Strok haba Exertional biasanya berlaku pada individu yang lebih muda sukan yang bersenam dengan bersungguh-sungguh dalam haba sehingga mekanisme penyejukan biasa badan terharu. Classic strok haba lebih kerap berlaku pada individu yang lebih tua atau orang-orang dengan penyakit asas yang terdedah kepada suhu melampau alam sekitar dan / atau kelembapan. Satu lagi jenis kurang biasa strok haba adalah kelengar kena matahari (strok haba yang disebabkan oleh pendedahan langsung kepada matahari). 


RISIKO STROK HABA
 Siapakah yang berisiko diserang Strok Haba? Secara umumnya, pendedahan yang berpanjangan kepada suhu melebihi 90 ° F (32.2 ° C) atau kelembapan melebihi 60% membentangkan risiko terbesar membangunkan penyakit yang berkaitan dengan haba. Walau bagaimanapun, penyakit haba boleh berlaku di bawah persekitaran yang lebih sederhana dalam obes kerana mekanisme penyejukan yang tidak mencukupi. Geografi, strok haba dan lain-lain penyakit yang berkaitan dengan haba yang paling kerap berlaku di kawasan-kawasan dengan suhu udara yang tinggi. 
Menurut pakar, suhu yang tinggi boleh mengundang kepada kompilasi kepada sistem saraf otak yang boleh menyebabkan sesorang itu koma dan boleh mengundang maut.

 Simpton strok haba
 Tanda-tanda awalnya ialah sakit kepala (berdenyut), mual, kurang berpeluh walaupun ketika suhu panas dan denyutan nadi yang pantas. Selain itu, tanda tanda lain yang dikenalpasti ialah kejang dan lemah otot, muntah, kulit kering dan kemerahan, pitam dan sawan. 

 Beberapa langkah yang boleh diambil jika seseorang itu dikenalpasti mendapat strok haba ialah dengan meletakkannya di tempat yang teduh, memasang kipas kepadanya, mengelap tubuhnya dengan tuala lembap, atau merendamkan badan ke dalam kolam air. Mengurangkan aktiviti di luar dan kerap meminum air sekurang-kurangnya 2.5 liter sehari.

No comments:

Post a Comment