ehebahan jpnns

Wednesday 16 September 2015

Jerebu mungkin boleh membahayakan

Malaysia dan negara serantau sekali lagi dilanda pencemaran udara atau jerebu Isu ini sudah semacam menjadi rutin yang muncul setiap tahun tanpa dapat dikawal mahupun dikurangkan. Disebabkan ia kerap berlaku, kita seakan-akan tidak kisah mengenai hal ini.

 Jerebu itu apa?

Jerebu adalah keadaan kualiti udara tidak baik. Ini kerana kehadiran partikel (opalescent) di atmosfera mengurangkan jarak penglihatan. Situasi ini disebabkan pencampuran konsentrasi bahan pencemar udara yang tinggi yang dilepaskan merata-rata dan menyerap sinaran matahari di atmosfera. Bahan pencemaran yang memberi kesan kepada kesihatan ketika jerebu termasuk bahan partikel yang berukuran kurang daripada 10mm/m3 diameter Ozon, gas karbon monoksida, gas nitrogen dioksida dan sulfur dioksida.

SKALA KUALITI UDARA


Berdasarkan Indeks Pencemaran Udara (IPU) yang digunakan di seluruh dunia, terdapat enam tahap yang diklasifikasikan pencemaran udara. Ia bermula dari tahap baik iaitu 0 hingga 50 hinggalah ke tahap bahaya iaitu melebihi bacaan 300.

TIP PENCEGAHAN

1. Kurangkan aktiviti luar. Sekiranya anda seorang yang aktif dan melakukan rutin bersukan di luar setiap hari. Cari altenatif lain untuk melakukan senaman di rumah.

 2. Sentiasa gunakan topeng pernafasan apabila keluar rumah. Sebaiknya, kurang¬kan merokok kerana asap rokok dan udara yang disedut akan memburukkan lagi tahap kesihatan.

3. Banyakkan minum air sekurang-kuranya dua liter sehari dan selalulah membasuh tangan dan muka selepas melakukan aktiviti luar.

 4. Jika petanda buruk berlarutan, dapatkan khidmat nasihat doctor atau pegawai perubatan supaya anda dapat menjalani kehidupan harian seperti biasa.

No comments:

Post a Comment