ASAS PERTIMBANGAN PEMBENTUKAN PAJSK • Aktiviti boleh diukur • Menggalakkan penyertaan murid • Julat penskoran yang lebih luwes • Selaras dengan elemen yang dicadangkan Bahagian Sukan dan Bahagian Kokurikulum • Mudah untuk direkod • Mudah difahami • Mudah ditaksir • Elemen dalam Sukan, Kokurikulum dan Ekstra Kurikulum adalah sama • Memberi faedah dan imbuhan kepada penglibatan pelajar dalam aktiviti pada atau luar waktu persekolahan (Ekstra Kurikulum) 2
KOMPONEN YANG DITAKSIR DALAM PAJSK PENTAKSIRAN AKTIVITI JASMANI, SUKAN & KOKURIKULUM (PAJSK) SEGAK DAN BMI KOKURIKULUM EKSTRA KURIKULUM •Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan SUKAN KELAB/ (SEGAK) BADAN BERUNIFORM Mengukur tahap /PERMAINAN PERSATUAN kecergasan Penyertaan, Penyertaan, Penyertaan, penglibatan dan penglibatan Penyertaan penglibatan dan pencapaian dan dan • Body Mass Index (BMI) pencapaian Kelab dan pencapaian penglibatan • Merekodkan tentang ketinggian Sukan dan Persatuan di Unit secara dan berat badan bagi Permainan peringkat Beruniform sukarela di menentukan tahap jisim badan. di peringkat sekolah, di peringkat sekolah /di sekolah, daerah, negeri, sekolah, daerah, negeri, daerah, negeri, luar sekolah/ kebangsaan kebangsaan kebangsaan Dalam Negara dan dan dan / Luar Negara antarabangsa antarabangsa antarabangsa Nota: Penskoran peringkat Antarabangsa dimasukkan ke Elemen Anugerah Khas dalam Ekstra Kurikulum
KOMPONEN YANG DITAKSIR DALAM PAJSK PENTAKSIRAN AKTIVITI JASMANI, SUKAN & KOKURIKULUM (PAJSK) KOKURIKULUM SEGAK DAN BMI EKSTRA KURIKULUM SUKAN / KELAB / Pelaporan BADAN PERMAINAN PERSATUAN BERUNIFORM BADAN KELAB DAN SUKAN DAN BERUNIFORM Penyertaan PERMAINAN PERSATUAN (110 MARKAH) dan penglibatan (110 MARKAH) (110 MARKAH) secara sukarela di sekolah /di Semua permainan luar sekolah/ Luar Negara/ anjuran KPM Dalam Negara Nota: Penskoran peringkat Antarabangsa dimasukkan ke Elemen Anugerah Khas dalam Ekstra Kurikulum
...Siapa diantara mereka yang terbaca makluman ini yang boleh membantu...software yang sesuai bagi pengisian data PAJSK Tingkatan 3 tahun 2014
No comments:
Post a Comment