ehebahan jpnns

Saturday 9 August 2014

Sakit E-bola

Kebiasaanya bermula selesma dengan tiba-tiba diikuti dengan keletihan, demam, sakit sendi dan sakit perut.  Kemudian diikuti muntah cirit birit  dan hilang selera makan dan ada juga tekak menjadi kering, sakit dada, susah bernafas dan susah untuk menelan.  Puratanya penyakit ini hanya dapat dikesan dalam masa paling singkat 10 hari.  Sintem ruam juga adalah petanda mereka dijangkiti penyakit ini.

Ebola adalah sejenis penyakit demam berdarah yang membawa maut kepada manusia.  Sehingga hari ini tiada ubat dan rawatan yang boleh menyembuhkannya.  Penyakit ini amat berbahaya, telah mengorbankan 50% hingga 90% orang pengidapnya.  Ebola telah mula dikesan pada tahun 1976 di Sudan dan Congo (barat Afrika) dan nama "Ebola" diambil dari nama sebatang sungai.

Pembawa utama wabak penyakit ini ialah kelawar, babi, monyet, gorila dan chipenzeApabila manusia yang sihat menyetuh bendalir atau darah daripada haiwan yang telah dijangkiti ini, mereka akan dijangkiti.

Pembawa kedua ialah manusia yang telah dijangkiti iaitu merebak melalui darah, hinggus dan cecair dalam badan dan termasuklah hubungan seks dan sewaktu dengannya.  Lelaki yang  baru sembuh (7 minggu)  dari Ebola masih mampu memindahkan penyakit itu.
Selain daripada itu abu mayat mereka yang dijangkiti dan  dibakar (mengikut setengah ritual kematian) juga boleh merebakkan Ebola jika tersentoh.

No comments:

Post a Comment